Fietsen in de Provence

Zaterdag 3 september.

'S morgens om 4 uur was het tijdstip dat we (mijn dochter Agnita en ikzelf ) vertrokken naar Frankrijk voor een week fietsvakantie.

Na een voorspoedige reis en zonnig weer tot aan Lyon. daarna werd het bewolkt kwamen wij om 17.30 uur aan in het huisje in Bedion.

Na ons te hebben geïnstalleerd in het huisje, zijn we naar het dorp Bedoin (2 km van het huisje)gegaan om wat te eten.

Zondag 4 september.

'S morgens bij het opstaan regende het wat en was het zwaar bewolkt en de top van de Mont Ventoux niet te zien.

Na het ontbijt hebben we kennisgemaakt met de huurders van de andere woning deze drie mannen kwamen uit Eindhoven zij zijn even later wel gaan fietsen in de regen.

Wij zijn 's morgens met de auto de Mont Ventoux opgegaan om de route te bekijken die we s‘maandags zouden fietsen hetwas bewolkt en en er was weinig zicht en veel stenen op de weg. Boven aangekomen was het koud 9 graden en heel veel wind we zijn terug gegaan via de noordkant naar malaucene.

'S middags was het droog geworden en zijn we gaan fietsen een rondje van 40 km.

Maandag 5 september.

Dit is de dag dat ik samen met Agnita de Mont Ventoux ga beklimmen, dit is voor haar de eerste keer dat zij een berg beklimt meer over deze dag in een verslag van Agnita over deze dag.

Ik wil nog wel even zeggen dat het voor mij een bijzondere dag was om samen met mijn dochter deze berg te beklimmen ,ze is vorig jaar pas begonnen met fietsen.

Dinsdag 6 september.

Na de rit van gisteren hebben we deze dag een rondrit van 80 km gemaakt met vele mooie beklimmingen en een temp van plm.26 graden.

We hebben ook deze dag genoten van de mooie uitzichten en omgeving.

Woensdag 7 september.

Deze dag had ik uitgekozen om de Mont Ventoux van drie kanten te beklimmen, dit plan kwam een paar weken voordat we daar heen gingen bij mij op om deze uitdaging aan te gaan.

Om 6 uur ben ik opgestaan en na een goed ontbijt ben ik om 7.15 uur uit het huisje vertrokken en om half 8 vertrok ik voor de eerste klimming vanuit Bedoin.

Omdat ik maandag deze beklimming ook al had gedaan wist ik precies wat mij te wachten stond.

Na een wat makkelijker aanloop van de eerste 5 km begon het zwaardere stuk door het bos van zo’n 10 km á 9 tot 10 % aangekomen bij chalet Reynard moest ik slalommen tussen de schapen door die over de weg liepen en kon ik aan de laatste kale 6km beginnen er stond veel wind en in sommige bochten moest je gewoon tegensturen.

Om 9.55 uur bereikte ik de top het was er heel rustig er waren nog 2 fietsers boven en Agnita met de auto die mij deze dag zou ondersteunen

Na wat gegeten en gedronken te hebben en warme kleding aangetrokken te hebben(het was boven maar 10graden)begon ik aan de afdaling naar Malaucene het was een afdaling met veel koude wind .

Beneden aankomen en een stempel te hebben gehaald bij de plaatselijke bakker ben ik om 10.45 uur begonnen aan de tweede beklimming deze vond ik zwaarder dan de eerste omdat hij heel onregelmatig is van stijgings percentage en je niet lekker in je ritme kan blijven.

De laatste 5 á 6km waren zwaar met veel koude wind tegen vooral de laatste 2 km.

Om 13.35 kwam ik voor de 2e keer boven en op dat moment had ik het wel even gehad.

Na een korte pauze en wat gegeten en gedronken te hebben moest het toch maar gebeuren en begon ik aan de tweede afdaling naar Sault .

In Sault een pauze genomen en weer wat gegeten en gedronken stempel gehaald ben ik daar vertrokken om 15.15 uur voor mijn derde en laatste klim die dag.

Na eerst de afslag te hebben gemist begon ik eerst aan een kleine afdaling die overging in de beklimming.

Deze beklimming staat bekent als de mietjes kant en inderdaad deze beklimming is een stuk makkelijker dan de andere twee.

Maar als het je derde van de dag is dan is het toch anders maar goed te doen.

Na chalet Reynard begon ik aan de laatste 6 km gelijk aan de 6 km van de eerste klim van de dag

Het was weer heel rustig op de berg, tijdens de tweede klim was dat wel anders, de laatste 2 km van de derde klim die dag gingen zwaarder dan ik dacht en ik had het gevoel dat ik niet meer vooruit kwam, maar ik haalde de top om 18.00 uur en was heel blij dat ik vanaf dat moment cingle* was na wat foto’s gemaakt te hebben begon ik aan de laatste km van de dag en dat was de afdaling naar Bedoin toe.

Tijdens de afdaling door het bos was het nog even uitkijken doordat de zon laag stond en schitterde door het bos.

Om 18.35 uur kwam ik in Bedoin aan en was deze uitdaging ten einde.

Deze dag 136 km gereden en 4390 hoogtemeters.

*Cingle is een benaming voor diegene die 3 keer op een dag van drie kanten de Mont Ventoux beklimt het klassement hiervan is te vinden op de site de kale berg ik sta onder nummer 3956.  (http://www.clubcinglesventoux.org)

Donderdag 8 september.

Deze dag hebben we samen een mooie rit gereden van 40 km en vele foto’s gemaakt en o.a. de Madeleine beklommen en het ging ook veel op en neer.

Na terugkomst nog een mooie rondrit gemaakt met de auto.

Vrijdag 9 september.

Deze dag hebben we niet gefietst maar zijn we met de auto naar Avignon gegaan en hebben daar o.a. het pauselijk paleis bekeken.

Dit was ook zeer de moeiten waard tenslotte was het vakantie.

Het was deze dag 33 graden de andere dagen was het plm. 26 graden v.a. maandag.

s avonds hebben we de auto ingepakt en zijn zaterdagmorgen om 4.00 uur weer naar huis vertrokken

Het was een mooie week en ik ga er zeker nog een keer naar toe.

Wiecher Nekeman

Een kleine selectie foto's:

meer foto's in het fotoalbum