Bert's Bike Shop tocht 29 mei 2010

Verslag 1 door: Henk Hofstee

Ongekend: ruim 20 deelnemers verzamelen zich op de ochtend van 29 mei op de gravel parkeerplaats van onze zeer gewaardeerde sponsor Bert’s Bike Shop. Voor het vertrek krijgen we van vader en zoon Bijker koffie en energierepen aangeboden. Het wordt zeer op prijs gesteld. Ik krijg ook het idee dat ze er zelf ook van het gebeuren genieten.

Kort na 9.00 u het vertrek zuidwaarts. Direct buiten Meppel over de klepperbrug richting Staphorst. Al gauw staat de teller strak op 28km/u. Een goede gewoonte is dat er steeds van kop gewisseld wordt: de linkerkant schuift naar voren en rechts naar achteren. Zo doen steeds anderen een stukje kopwerk en heb ik de gelegenheid om kennis te maken met diverse clubleden. Een greep uit wat me opvalt.

Pas lid, een schitterende fiets, waarop Annie Brinksma al 2.500 km gereden heeft met man Gerben. Annie doet bij de klim op de Lemelerberg voor niemand onder. Een bekende Meppeler schilder: Freddie Strijker ook al een nieuw rijwiel. Prachtig geel. Tijdens de rit soleert hij regelmatig op kop. Een oude kennis is ook Gerard de Rijber. Voorzien van een fietscomputer met hoogtemeter. Deze gaf 220 meter aan. Of hij werkt niet, of wij waren in hogere sferen. Robert Stummel, een oud-buurman van mij, heeft een camera op de helm. Veel filmpjes van deze tocht zijn nu op de site te zien. Niet iedereen heeft een super licht carbonframe. Zo is er een iets jonger lid met een echte ouderwets Gazelle AA frame. Vroeger telde je niet mee als dit niet had. Chris Doek rijdt nog steeds op zijn Alan. Alluminium geschroefd en gelijmd. Zowel fiets als berijder doen het nog best! Het voert te ver om iedereen met zijn rijwiel te beschrijven. Zelf houd ik het nog steeds bij mijn 16 jaar oude stalen Pinarello met carbon voorvork. Als er iets lichter moet, dan ben ikzelf het eerst aan de beurt en dan pas de fiets.

Vlak voor de eerste rust kom ik met Robert op kop Het gaat me goed af. Dan de eerste stop in Dalmsholte. De koffie met appelpunt smaakt prima. Toerleider en volgautochauffeur Hans van Dam doet nog even de ronde en iedereen heeft het uitstekend naar de zin.

Maar dan…. De eerste helling. Lemelerberg. Ik weet niet wie het eerste boven is. Later maar de film van Robert bekijken. Gelukkig filmt hij niet dat ik het laatste ben, zodat dit niet op You Tube komt. Na een schitterende route langs beekjes helling 2: Sanatoriumlaan waar het al iets beter gaat. Wel bij de laatste groep, maar niet meer alleen. Met wat kronkels: helling 3 De Hellendoornse berg. Ik blijf erbij! De apotheose is uiteraard de 9 km lange Toeristenweg met drie hellingen en dito afdalingen. Vrij tempo. Al gauw naar achteren geworpen. Ik probeer in de bus plaats te nemen, zoals ook de niet-klimmers in de Tour dat doen. Het gaat, maar ook niet meer dan dat. Vorige week ging het beter. Wel sneller in de afdaling. 69 km per uur. Met de groep van Chris Doek kom ik aan bij het rustcafé in Holten. Hier spreken we een supportersgroep van IJsselmeervogels uit Spakenburg. Ze zijn inderdaad die zaterdagmiddag kampioen geworden.

De terugweg is tot veler opluchting en tot teleurstelling van een enkeling niet over de Holterberg. Via binnenweggetjes naar Luttenberg. Bij een mooi rustpunt op de berg deelt Hans eten en drinken uit. Na de zevende en laatste helling – wie heeft de bolletjestrui gepakt?- een leuke route kris kras door Salland om tenslotte in Dalfsen uit te komen. Willem heeft nog wel last van krampverschijselen, maar kan gelukkig de rit uitrijden. Kort na vieren zijn we bij muziek-, eet- en fietscafé “La Porte” waar we door kastelein Klaas de Boer onthaalt worden op drinken en soep.

Goede tocht, geen onvertogen woord, geen valpartijen, geen lekke banden, geen uitvallers. Aan het eind van de maaltijd bedankte Jan de Wit namens iedereen Hans voor zijn begeleiding. Ik sluit me hier zeker bij aan en hoop gauw weer eens mee te fietsen op een trainingsrit.

Henk hofstee

Verslag 2 door: Hans van Dam

De Bert’s Bike tocht stond dit jaar gepland op 29 mei 2010. Bij de voorbereiding van de tocht keek ik regelmatig op buienradar en daar zag ik tot mijn schrik dat de kans op neerslag voor die dag 80 % was. Niet echt iets om nu direct vrolijk van te worden. Maar ja afwachten maar. We hadden in ieder geval een goed gevulde deelnemers lijst dus dat stemde tot tevredenheid.

Gelukkig scheen op 29 mei ’s morgens de zon en zou het tegen de avond pas gaan regenen. De start van deze tocht was nu bij onze sponsor Bert’s Bike Shop. De eigenaren Jan en Bert ontvingen ons hartelijk met koffie en op de parkeerplaats hebben we eerst nog even wat foto’s gemaakt. Van Jan en Bert kregen we ook nog wat extra energie mee voor onderweg.

Om iets over negen zijn we met 21 pedaalridders vertrokken richting Lemelerberg. In Dalmsholte hebben we ons eerst maar eens even te goed gedaan aan koffie met appelgebak waarna het serieuze klimwerk kon beginnen. Eerst de Lemelerberg op, dan in de Sallandse Heuvelrug de Elerberg, de Hellendoornseberg en dan nog een aardige klim richting Nijverdal naar het begin van de toeristische weg naar Holten. Op deze weg kon iedereen eens even, onder een lekker zonnetje, vol gas geven en toen bleek maar weer eens dat er bij de Pedaalridders toch wel aardig wat klimtalent zit. Voor de wat minder getalenteerde klimmers is deze Nijverdalse-Holterbergweg echter toch wel een behoorlijke kuitenbijter. De meeste bulten hadden we toen wel gehad, dus zijn we in Holten maar even neergestreken bij Stations Koffiehuis De Biester voor een drankje en wat te eten.

Vervolgens weer in het zadel geklommen en met de wind in de rug, via het mooie gebied rond Helhuizen aan de rand van de Sallandse heuvelrug, naar Haarle. Van Haarle naar de laatste klim De Luttenberg waar een kleine pauze was ingelast voor een drankje en een energiereep. Hierna via Lemelerveld en Dalfsen in een stevig tempo weer naar Meppel. Onderweg nog even naar Henk van Duinen gebeld zodat hij de soep vast op kon zetten. Om ongeveer 16.00 uur waren we weer in Meppel en even later zaten we aan de soep met stokbrood waarna iedereen ,voor zover ik het kon bekijken , tevreden naar huis ging.

Tot slot wil ik iedereen nog bedanken voor haar/zijn inbreng om deze dag te laten slagen en uiteraard bedank ik onze sponsor Bert’s Bike Shop voor zijn bijdrage en Renault dealer, garage Matter voor het weer beschikbaar stellen van een auto.